Jula Julia

Słuch

3 posty w tym temacie

Wiem, że to może nie na temat... ale może ktoś by mi pomógł z jednym pytaniem? BYŁO BY MEGA.

 

Zastanawia mnie, czy gdy człowiek był głuchy (utracił słuch) i np po 15 latach odzyskał go dzięki implantowi słuchu, to co się stało z jego strunami głosowymi/mową? On zacznie tak normalnie mówić, czy będzie potrafił tak jakby "przypomnieć" to sobie?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Cytuj

Utrata słuchu w momencie, gdy mowa jest w stadium rozwojowym powoduje większe zmiany niż wówczas, gdy mowa jest już ukształtowana. Irena Styczek jako granicę podaje 9 rok życia. Częściowe upośledzenie słuchu przed 9 rokiem życia powoduje, że dziecko odbiera słowa w formie zniekształconej i w tej samej formie je powtarza. Prowadzi to do powstania mowy pełnej błędów, agramatycznej, z ubogim słownictwem, z brakiem pojęć abstrakcyjnych. Znaczny niedosłuch lub brak słuchu w pierwszych latach życia często doprowadzają do braku mowy. Przy nabytej wadzie słuchu mowa już istniejąca może zacząć zanikać.

Po 9 roku życia utrata słuchu nie powoduje zaniku mowy, ponieważ nawyki artykulacyjne utrwaliły się i są wspomagane przez umiejętność czytania i pisania.

 

Mowę niesłyszących od urodzenia cechują znaczne zaburzenia oddychania, fonacji i artykulacji. Nieprawidłowości w oddychaniu podczas mowy polegają na nieregularności, nieekonomicznym zużywaniu powietrza, nieumiejętności stopniowania siły wydechu, na skróceniu fazy wydechowej, dłuższym zatrzymywaniu powietrza lub nagłym wypuszczaniu go. W niedosłuchu wrodzonym nieprawidłowości w oddychaniu są zazwyczaj większe niż przy niedosłuchu nabytym. Polegają na braku rytmiczności w oddychaniu, asynchronicznej pracy segmentu brzusznego i piersiowego. Głos niesłyszących różni się od głosu ludzi z niedosłuchem, ze względu na brak równowagi w napięciu mięśni krtani. Brak kontroli słuchowej uniemożliwia modulowanie głosu. Głos niesłyszących może być zbyt silny lub za słaby, zbyt niski lub piskliwy, wrzaskliwy, chrapliwy, nosowy, gardłowy, matowy. Ze względu na napięcie mięśni mają miejsce nagłe zmiany wysokości głosu i jego natężenia. Artykulacja niesłyszących zawiera wiele zniekształceń. Pojawia się tendencja do mowy bezdźwięcznej. Na rozumienie mowy niesłyszących ujemnie wpływają błędy w akcentowaniu, nieprawidłowa melodia i iloczas głosek. Tempo mowy jest znacznie wolniejsze od normalnego. W mowie niesłyszących występują liczne błędy gramatyczne, nieprawidłowe użycia końcówek koniugacyjnych i deklinacyjnych oraz wyrazów relacyjnych. Zasób słów, zwłaszcza abstrakcyjnych jest mniejszy. Wpływa to ujemnie na rozumienie mowy, czytanego tekstu i logiczne myślenie.

Rozwój mowy dziecka z wadą słuchu w bardzo dużym stopniu zależy od środowiska, w którym się ono wychowuje. Wcześnie przeprowadzone badania słuchu, korzystanie przez dziecko z aparatu, współpraca ze specjalistami oraz systematyczna rehabilitacja przynoszą zawsze pozytywne efekty. Należy dziecko motywować do posługiwania się mową werbalną.

 

 

źródło

http://www.edukator.org.pl/2004b/wada/wada.html

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz