Emancypantka

Jak zrobić dobre wrażenie na rozmowie kwalifikacyjnej?

Recommended Posts

Ubierz się elegancko, nie spóźnij się, podczas rozmowy patrz w oczy rozmówcy, nie "po kątach", i najważniejsze bądź sobą, bo reszty można się wyuczyć.

Share this post


Link to post

Ubierz się elegancko, ale skromnie, żadnych mini czy dużych dekoltów, w zależności od stanowiska, jednak najbardziej neutralnym zestawem są ciemne spodnie, czarne buty na obcasie, koszula i marynarka. Paznokcie pomalowane na neutralny kolor, odpowiadaj pełnymi zdaniami, nie półsłówkami, patrz prosto w oczy, uśmiechaj się, bądź miła, pewna siebie ale nie bezczelna, grzeczna (dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuje).

Share this post


Link to post

Miałam to szczęście, że swoją pierwszą pracę otrzymałam bez zbędnych rozmów kwalifikacyjnych. Jednak byłam przy spotkaniach szefa z nowymi pracownikami i wiem, jak to mniej więcej wygląda. Najważniejsze to schludny wygląd, neutralny makijaż, nic wyzywającego, nic, co mogłoby cię od razu ocenić. Pamiętaj o uśmiechu. Gdy dopadną cię nerwy przed spotkaniem - usiądź, pooddychaj głęboko kilka razy i powtarzaj sobie - uda mi się. : )

Share this post


Link to post

Osoby powyżej dobrze Ci poradziły,schludny ubiór,pełna higiena,czyste zęby,świeży oddech itd.No i oczywiście nie może się spóźnić,staraj się trzymać chociaż jakiś tam kontakt wzrokowy i przede wszystkim bądź sobą i pewna siebie.Nie możesz też za mocno się nakręcać by później nie zemdleć czy coś.Powodzenia :)

Share this post


Link to post

I pamiętaj o tym żeby dowiedzieć się możliwie dużo o potencjalnym pracodawcy bardzo prawdopodobne jest to że zostaniesz zapytany o coś związanego z jego firmą

Share this post


Link to post

Elegancki ubiór, nie patrz w podłogę lub sufit patrz na pracodawcę. Mów prawdę i najlepiej odpowiadać zgodnie z CV bo często mówią że masz opowiedzieć o Sobie.

Uśmiech to podstawa ;)

Share this post


Link to post

Dzięki wielkie za rady, choć w moim przypadku bądź skromna i bądź sobą wzajemnie się wykluczają, trzeba coś wybrać. :P Higiena rozumie się sama przez się. Ale tak serio, to myślicie że np. lepiej stać grzecznie i poczekać aż poproszą żebym usiadła, czy lepiej wykazać się większą pewnością siebie? Sama już nie wiem, czy lepszy taki image trusi, czy raczej osoby wygadanej?

Share this post


Link to post
Ale tak serio, to myślicie że np. lepiej stać grzecznie i poczekać aż poproszą żebym usiadła, czy lepiej wykazać się większą pewnością siebie?

kultura raczej wymaga żeby pokazali Ci gdzie usiąść.

Sama już nie wiem, czy lepszy taki image trusi, czy raczej osoby wygadanej?

myślę, że to zależy od rodzaju pracy, ale raczej osoby wygadanej

Bardzo liczy się pierwsze i ostatnie wrażenie to pracodawca najmocniej zapamiętuje.

Ważne żebyś wiedziała o czym mówisz, żebyś była przygotowana na rozmowę jeśli nie wiesz co odpowiedzieć na pytanie to się chwilę zastanów, a nie gadaj co popadnie. Ważne żebyś podczas rozmowy był raczej energiczna, pozytywnie nastawiona, pokazywać, że stanowisko o które się starasz bardzo Ci odpowiada i Cię interesuje.

Share this post


Link to post

Zgadzam się z Sebo, najgorsze co można zrobić na rozmowie to "paplać" bez ładu i składu i w zasadzie nie udzielimy odpowiedzi na pytanie ;) To, że się zastanawiasz wcale nie znaczy, że nic nie wiesz na ten temat. Ja ze swojej strony staram się wykluczyć z moich odpowiedzi "eeeee,yyyyyy" ;). Trochę to psuje całokształt. Co do tego czy powinnaś czekać czy usiąść pierwsza, jakich gestów nie używać polecam jakieś lektury ne ten temat. Niedawno skończyłem czytać książkę na ten temat i wyeliminowałem przez to kilka moich pomyłek. Wolę korzystać w tym wypadku z pomocy niż uczyć się na własnych błędach bo nie wiadomo ile jeszcze tych rozmów będę miał a każda jest cenna ;)

Share this post


Link to post

Najlepsze jest nawiązanie luźnej rozmowy, którą potrafilibyśmy kontrolować.

Tj, gdy zapada moment ciszy, wykorzystać go na jakąś uwagę dotyczącą wybranego miejsca pracy, czy osoby, która nas rekrutuje.

Pokazać się od trony osoby, która nie boi się wyzwań i zna się na rzeczy :).

Share this post


Link to post

Mogę tylko dodać, żeby nie gestykulować nadmiernie, i jeszcze jak będziesz wchodzić to zanim siądziesz połóż swoją torbę na ziemi, w tym czasie rozmówca Ci się przyjrzy i nie będzie w trakcie rozmowy rzucał ukradkiem spojrzenia kiedy połowa Ciebie będzie poza jego horyzontem.

Share this post


Link to post

Przede wszystkim pewność siebie, patrz w oczy rozmówcy i mów zdecydowanie i na temat, na posta odpowiadaj zdecydowanym re-postem.

Na 100% skuteczne i sprawdzone

Share this post


Link to post

JackBlue ale ja nie mam zamiaru zostać miss, żeby prezentować sylwetkę. ;) Ale z gestykulowaniem to pewnie masz rację, to musi śmiesznie wyglądać, jak ktoś tak w stresie macha łapami. :P

Dyzek27 a co za książkę czytałeś? Myślisz, że może mi się przydać?

Share this post


Link to post

Emancypantka myślę, że może.... jeśli masz tego typu wątpliwości to książka powinna Ci je rozjaśnić. "Kultura biznesu" Irena Kamińska-Radomska. Ciekawie napisana, ilustracje "z jajem" ale dzięki temu bardziej zapadają w pamięć. Kupiłem to dla paru rozdziałów ale przeczytałem całą :) Przydatna wiedza nie tylko dla managerów i prezesów ;)

Share this post


Link to post

Książkę już kupiłam, w sumie zabawna jest, chociaż o wielu rzeczach nie wiedziałam, że mogą być źle widziane.

A propos autorka ostrzega, żeby mocny uścisk ręki nie przerodził się w wyrywanie z wykręcaniem. 8)

Share this post


Link to post
Książkę już kupiłam, w sumie zabawna jest, chociaż o wielu rzeczach nie wiedziałam, że mogą być źle widziane.

A propos autorka ostrzega, żeby mocny uścisk ręki nie przerodził się w wyrywanie z wykręcaniem. 8)

Mi się w książce podoba to, że jest bardzo praktyczna, każda zasada ma swój opis sytuacji w których możemy ją zastosować.

Share this post


Link to post

Co prawda doświadczenia w tym temacie nie mam, ale miałam na studiach zajęcia dotyczące savoir vivre'u w biznesie, których prowadząca zajmowała się prowadzeniem szkoleń dla firm i biznesmenów w tym zakresie i wyniosłam z tych zajęć nieco może mniej oczywistych uwag i porad dotyczących rozmów rekrutacyjnych:

  • Jeżeli na rozmowie rekrutacyjnej rekruter spyta dlaczego jesteś źle ubrany/-a, odpowiedz, że twoim zdaniem jesteś dobrze ubrany/-a. To pytanie nie ma na celu wytknięcia błędu w ubiorze (którego to błędu zazwyczaj nie ma), a sprawdzenie pewności siebie kandydata.
  • Mówiąc coś o sobie, nie należy mówić o sprawach prywatnych ani o tym, co już zostało napisane w CV.
  • Spytany/-a o słabe strony, odpowiedz, że jest nią X, ale dodaj również, że cały czas jesteś na etapie doskonalenia. Nigdy jednak nie należy mówić, że jest się pracoholikiem.
  • Na zarzut "nie masz doświadczenia", odpowiedz "to prawda, ale nie mam też złych nawyków, których musiał(a)bym się oduczyć".
  • Nie należy mieszać z błotem poprzedniego pracodawcy i jego firmy.

Plus kilka ogólnych uwag, dotyczące rozmów i prezentacji, nie tylko w trakcie rozmowy rekrutacyjnej:

  • W rozmowie jeden na jeden mówiący patrzy w oczy słuchaczowi przez 40-60% czasu, a słuchacz przez 80% czasu patrzy w oczy mówiącego.
  • Na ogólną ocenę wypowiedzi wpływ mają:
    - słowa (7%)
    - ton głosu (38%)
    - mimika twarzy (55%)
  • Na atrakcyjność wpływa:
    - zadbany wygląd
    - samoakceptacja
    - naturalność
    - spontaniczność
    - dobry humor i pogoda ducha
  • Poprawne reakcje na krytykę:
    - "Być może ma pan(i) rację. Co konkretnie ma pan(i) na myśli?"
    - Wyjaśnij krótko dlaczego nie zgadzasz się z opinią krytykującego, ale nie tłumacz się i nie wchodź w dyskusje.
    - Samokrytyka, gdy wiesz, że rzeczywiście popełniłeś/-łaś błąd.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now