Witamy na M-Forum.

Jesteśmy internetową społecznością, która zrzesza tysiące młodych ludzi. Jesteś nastolatkiem, szukasz porady, a może chcesz jej udzielić innym? Poznaj nowych przyjaciół i bądź z nimi w stałym kontakcie. Załóż konto i wyraź siebie na naszym forum, na którym użytkownicy napisali już 1380402 postów.

Zobacz nieprzeczytane posty

Moralne doświadczenia pokolenia Kolumbów - matura ustna

W tym dziale możecie umieszczać tematy związane z maturą - wątpliwości dotyczące wyboru przedmiotów maturalnych, tematów prezentacji, materiały do nauki, zadania maturalne, itd.

Moralne doświadczenia pokolenia Kolumbów - matura ustna

Nieprzeczytany postprzez HolyShit. » 02 Mar 2014, 22:22

Hej. Mam taki temat na ustną maturę z polaka "Moralne doświadczenia pokolenia Kolumbów. Scharakteryzuj problem w oparciu o twórczość K. K. Baczyńskiego, T. Borowskiego i T. Różewicza."

Wszystko byłoby spoko, gdyby nie to, że kompletnie nie wiem co napisać w planie prezentacji, jakie punkty tam dać i o czym :/ Pomoże ktoś? Nie chodzi mi o gotowy plan, tylko o jakieś propozycje, pomysły, sugestie :)

HolyShit.

  • Posty:332
  • Rejestracja:27 Sie 2009
  • Pochwały:1
  • Płeć:Kobieta

Podziel się tym tematem ze znajomymi!

Odpowiedzi

Moralne doświadczenia pokolenia Kolumbów - matura ustna

Nieprzeczytany postprzez paradoxalna » 03 Mar 2014, 00:49

Moja siostra pisała prace maturalną o pokoleniu kolumbów, chcesz to ją zapytam ;))

paradoxalna


Moralne doświadczenia pokolenia Kolumbów - matura ustna

Nieprzeczytany postprzez mgirl » 03 Mar 2014, 00:49

Awatar użytkownika
mgirl

Online

  • Płeć:Kobieta
  • Wiek:18

Moralne doświadczenia pokolenia Kolumbów - matura ustna

Nieprzeczytany postprzez HolyShit. » 03 Mar 2014, 16:40

paradoxalna, byłoby super! :)

HolyShit.

  • Posty:332
  • Rejestracja:27 Sie 2009
  • Pochwały:1
  • Płeć:Kobieta

Moralne doświadczenia pokolenia Kolumbów - matura ustna

Nieprzeczytany postprzez Księżycowa » 03 Mar 2014, 21:39

Ambitnie, że plan prezentacji robisz, mi się okropnie nie chce, więc nawet się za to nie zabieram.

Przede wszystkim to musisz w 1 punkcie poruszyć ogólny problem jaki poruszony jest w wybranym przez Ciebie temacie. Potem powinieneś poruszyć istotę tych moralnych doświadczeń. Następnie powinieneś przejść do tego w jakiej kolejności przedstawisz argumenty przed siebie przygotowane (według mnie najlepszym sposobem będzie zaczęcie od najmocniej trafionego w temat do najsłabszego, bo wtedy jest bardzo ładne przejście). Radziłabym Ci zacząć od Baczyńskiego i jego cech poezji. Na końcu najlepiej jak poruszysz zagadnienie śmierci i wojny jako przeznaczenie Pokolenia Kolumbów oraz destrukcji wartości moralnych i przejście do tendencji walki za ojczyznę ( w pewnym sensie tendencję narzuconą przez wydarzenia wokół). No i oczywiście na końcu wnioski + materiały pomocnicze (ale to już wiesz).

O Baczyńskim warto wspomnieć, że wiedział, iż poezja w tamtych czasach miała ogromne znaczenie, a on sam był poetą - żołnierzem. Opisywał to co się dzieje bardziej przez pryzmat swoich uczuć, gdyż mało w jego poezji było opisów tych wszystkich wybuchów, strzałów itd. Próbował szukać odpowiedzi, ale niestety nie udało mu się, co było właśnie tragedią tego młodego pokolenia. Tak młodzi poeci (przede wszystkim wrażliwi ludzie) musieli stanąć oko w oko z okrucieństwem wojny, ze schematami i przedwczesną dojrzałością.
Po­ruszający się po życiu aktorzy,
za­wiła kon­ni­ca na szacho­wym blacie,
gra­na na dziś sztu­ka to gra pozorów,
czyj
ruch?

Awatar użytkownika
Księżycowa
Kumpel

  • Posty:1658
  • Rejestracja:26 Sty 2013
  • Pochwały:27
  • Płeć:Kobieta

Moralne doświadczenia pokolenia Kolumbów - matura ustna

Nieprzeczytany postprzez paradoxalna » 04 Mar 2014, 16:39

"Przykłady cierpienia w literaturze, nie zawsze są dla nas lekcją pokory, a jego ukryty sens nie musi być tak oczywisty… Kolejny utwór, do którego chciałabym nawiązać, napisany został przez człowieka urodzonego w latach 20. XX w. – przedstawiciela pokolenia Kolumbów. Wychowali się już w wolnej Polsce, chodzili do polskich szkół. Czas narodowego zniewolenia znali jedynie z lektur szkolnych. Wybuch II wojny światowej sprawił, że dotychczasowy porządek wartości, uległ kompletnemu załamaniu. Dla młodych, wchodzących dopiero w dorosłe życie ludzi wojna stała się kataklizmem. Postawiła przed nimi problem zdefiniowania własnego patriotyzmu. Wielu z nich zaangażowało się w antyniemiecką konspirację, w budowanie struktur Polskiego Państwa Podziemnego. Wielu zginęło w powstaniu warszawskim roku 1944. Do tego pokolenia należeli m.in.: Zbigniew Herbert, Tadeusz Borowski, czy Krzysztof Kamil Baczyński, którego wiersz „Pokolenie” obrazuje odbiorcom cały tragizm ludzi urodzonych w latach 20. XX w. Utwór sygnowany jest datą 22 lipca 1943 r. i można go podzielić na trzy części. W pierwszej z nich, nie ujawnia się podmiot. Ukazany jest poetycki obraz wojny na przykładzie budzącej się przyrody. Kontrastuje ona z całym okrucieństwem świata. „Rosa czerwona” w piątej strofie symbolizuje przelaną ludzką krew. Druga część wiersza, to kolejne 5 strof, które rozpoczynają się tymi samymi słowami: „nas nauczono”. Zawarte w nich słowa, można uznać, za kodeks człowieka czasu wojny (zasady odwróconego dekalogu). Tych młodych ludzi, nauczono, że nie ma litości, sumienia, miłości ani pamięci, czyli wartości moralnych. Wszystkie ideały, którymi dotąd się kierowali w życiu, straciły swoją wartość. Powinni uodpornić się na otaczające ich zło, serca zmienić w głaz. Dopiero tak przygotowani, mogą stanąć do walki o ojczyznę. Podmiot liryczny udziela rady: „trzeba zapomnieć”. Ale jak zapomnieć o cierpieniu?! Trzecia część to przyszłość młodych ludzi. „I tak staniemy na wozach, czołgach, na samolotach, na rumowisku, gdzie po nas wąż się ciszy przeczołga, gdzie zimny potop omyje nas, nie wiedząc: stoi czy płynie czas.” W tych słowach zawiera się wizja katastroficzna. Wiedzą, że zginął, lecz zastanawiają się, czy ktoś będzie o nich pamiętać, o tych, którzy ginęli w słusznej sprawie. Czy ktoś się zlituje i postawi im krzyż nad grobem? Podmiot liryczny nawołuje do przyjęcia postawy tyrtejskiej- do walki w imię ojczyzny, mimo wszystko… Tragizm tego pokolenia, polega na trudnych, dojrzałych wyborach, postawach odważnych i mężnych, już w okresie młodości. Odebrano im lata studiów, ale również całe życie przyszłe, często rodziny i bliskich. Cierpiąc musieli stanąć do walki, w której dobrze wiedzieli, że zginął. Ale w głębi duszy walczyli o coś więcej- o pamięć. Ta walka zakończyła się sukcesem. Ich cierpienie miało sens, bo dziś ciągle mówi się o młodych ludziach czasów wojny, o pokoleniu Kolumbów."

Miała tylko tyle, jeżeli coś wykorzystasz to super :) Powodzenia!

paradoxalna


 


  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Wyświetleń
    Ostatni post

Wyświetlanie

Wyświetl posty z poprzednich: Sortuj według

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 0 gości

Do góry